Trudno zaprzeczyć, że w dorosłym życiu ciężko znaleźć dobry przyjaciół, bo gdzie mielibyśmy na nich trafić? W sklepie spożywczym, a może na ulicy? Prawdopodobieństwo równa się tutaj niestety zeru. Miejscem, gdzie faktycznie możemy zawiązywać nowe relacje, jest najczęściej praca. Wzajemne interakcje, wspólne projekty i konieczność współpracy sprzyjają budowaniu przyjaźni. Jednak nierzadko okazuje się, że nie wszyscy są skorzy zagłębiać relację – często ogranicza się ona do służbowych działań, przez co nie mamy z kim spędzać swojego czasu wolnego. Coraz częściej mówi się o tym, że zawarcie przyjaźni w pracy jest niemożliwe, a nawet jeśli, to ciężko uznać ją za wiarygodną i silną więź.
Dlaczego dobre relacje w pracy są ważne?
Zdrowe relacje w pracy są na wagę złota i stanowią podstawę budowania przyjemnej atmosfery. Nikt nie chce przecież pracować w miejscu pełnym stresu czy niemiłych spojrzeń ze strony innych pracowników. Przyjazne relacje ze współpracownikami ułatwiają wykonywanie zadań służbowych – nawet jeśli nie zdążymy z realizacją danego projektu, nie musimy obawiać się gorzkiego odzewu. Osoby, które nas lubią, potrafią przymykać oko na niektóre błędy. Pracownicy, którzy czują się ze sobą komfortowo, łatwiej też wymieniają się informacjami, dzielą się pomysłami i szybciej rozwiązują problemy. Relacje oparte na zaufaniu zwiększają zaangażowanie oraz motywację do pracy. Są fundamentem efektywnego i zgranego zespołu, ale czy to samo możemy powiedzieć o przyjaźni w miejscu pracy? Oczywiście ma ona swoje korzyści, ale z drugiej strony może wiązać się z pewnym ryzykiem.
Czy przyjaźń pracy jest możliwa? Czy warto ją zawierać?
Z większym uśmiechem wybieramy się rano do pracy, jeśli wiemy, że czeka tam na nas ważna osoba. Badania Gallupa wykazały, że posiadanie najlepszego przyjaciela jest ściśle związane z wyższą wydajnością oraz dużą satysfakcją z zawodu. Jednak wśród pracowników krążą zazwyczaj dwie opinie odnośnie zawierania przyjaźni w pracy. Wielu uważa, że nigdy nie będzie ona szczera, ponieważ wciąż istnieje element konkurencji. W sytuacji, w której pojawia się możliwość awansu jednej ze stron, zaczyna brakować wsparcia. Może nawet dojść do konfliktu na temat tego, kto bardziej zasługuje na wyróżnienie. Pojawia się zazdrość, zawiść, kończą się wspólne rozmowy, a każdy ma dla siebie coraz mniej czasu. Takie sytuacje nie wykluczają jednak całkowicie możliwości zawarcia prawdziwej przyjaźni. Zdarzyć się może, że poznamy ludzi, którzy zostaną z nami na lata. Takie osoby posiadają podobne zainteresowania i świetnie się z nimi dogadujemy poza godzinami pracy. Jeśli cokolwiek złego dzieje się w firmie, są nawet zdolne zadeklarować, że razem z nami złożą wypowiedzenie. Nie należy natomiast z góry zakładać, iż każda osoba, z którą utrzymujemy dobrą relację, jest naszym przyjacielem. Mimo wszystko są to pojedyncze, szczęśliwe przypadki.
Najgorsi przyjaciele czy najlepsi wrogowie?
O ile w życiu osobistym zakończenie przyjaźni oznacza najczęściej rozejście się dróg, o tyle w przypadku relacji służbowych sprawy mogą się bardziej komplikować. Tutaj mamy do czynienia nie tylko z pogorszonym samopoczuciem odnośnie utraty ważnej osoby, ale także nierzadko musimy zmagać się z dodatkowymi problemami zawodowymi. Niestety nawet najbliżsi współpracownicy mogą robić nam pod górkę, dlatego stale powinniśmy zachowywać profesjonalizm i być czujni na wszelkie pułapki. W miarę też możliwości warto pozostać bezstronnym. Jeśli posiadamy z innym pracownikiem naprawdę dobrą relację, oczywiście nie chcemy go urazić, lecz powinniśmy poinformować, że w kwestiach zawodowych nie możemy pozwolić sobie na tyle swobody. Uważajmy także na osoby, które jedynie udają naszych najlepszych przyjaciół, a za plecami donoszą przełożonemu o popełnianych przez nas błędach. Tego typu sytuacje znacznie komplikują sprawę zawierania przyjaźni w miejscu pracy. Niekiedy trudno rozpoznać, kto ze współpracowników ma naprawdę dobre intencje, a kto prowadzi grę pozorów. Najlepszy przyjaciel może okazać się niestety najgorszym wrogiem.
Granice przyjaźni zawodowej
W pracy warto wiedzieć, kiedy postawić wyraźną granicę między osobistymi relacjami a obowiązkami zawodowymi. Chociaż przyjaźń może być tutaj wartościowa, to niesie też ze sobą spore ryzyko. Zbyt bliskie relacje mogą stanowić przeszkodę w obiektywnej ocenie wkładu pracy czy prowadzić do trudności w komunikacji, zwłaszcza gdy konieczne jest podjęcie decyzji o wpływie na pozycję naszą lub przyjaciela. Wybory powinny być tak podejmowane, aby uniknąć oskarżeń o stronniczość oraz faworyzowanie. O ile też projekty wymagają współpracy kilku pracowników, to może dochodzić do sytuacji, w których pracodawca bierze pod uwagę nie jedną osobę, ale dwie, ze względu na ich silną relację. Nieformalne grupy są trudne do zarządzania i mogą rodzić konflikty w funkcjonowaniu pozostałych części firmy. Dlatego też jako pracownicy czasami jesteśmy zmuszeni opuścić swojego przyjaciela, aby spełnić zawodowe zobowiązania. Wymaga tego przede wszystkim kultura organizacyjna – zbyt bliskie relacje mogą szkodzić naszemu profesjonalnemu wizerunkowi.
A może chcesz lepiej zadbać o swoje relacje z druga połówką? Koniecznie wówczas zaopatrz się w wygodny materac ze strony https://fit4sleep.pl/! Wiele doskonałych modeli tej marki znajdziesz także w salonach stacjonarnych w Legnica.
Jak zbudować pozytywne relacje w pracy?
Osiągnięcie zdrowej równowagi między relacjami zawodowymi a osobistymi w pracy jest kluczowe dla budowania sukcesywnej ścieżki kariery. Warto dążyć do tego, aby wszelkie rozmowy i działania pozostały w granicach miejsca pracy, a życie osobiste było wyłącznie sferą prywatą, do której nie ma dostępu ani pracodawca, ani inni pracownicy. Wypracowanie jasnych zasad współpracy pomoże utrzymać przyjemną atmosferę oraz pozwoli uniknąć konfliktowych sytuacji. Mimo wszystko najważniejszy jest tutaj obiektywizm, lecz nie oznacza on, że nie jesteśmy w stanie budować pozytywnych relacji. Wręcz przeciwnie. Gdy każdy zna swoją rolę i obdarza się zaufaniem, pracownicy mogą czuć się bezpieczniej oraz jasno komunikować swoje potrzeby czy oczekiwania. Nigdy przy tym nie zapominajmy o uśmiechu, angażujmy się w działania zespołowe i small talki. Niezręczna cisza przy ekspresie do kawy nie utoruje nam drogi do znaczących relacji w pracy. Nie bójmy się też zadawać pytań o życie osobiste. Wykazywanie zainteresowania drugą osobą jest pierwszym krokiem do zacieśniania więzi, nawet jeśli pozostają one czysto zawodowe.
Przyjaźń w miejscu pracy jest zarówno możliwa, jak i dość kłopotliwa. Dlaczego? Gdyż niesie ze sobą spore ryzyko. Zawieranie zbyt głębokich relacji może negatywnie wpływać na wyniki zawodowe, zwłaszcza jeśli druga osoba nie jest wobec nas lojalna. Dlatego w każdym z przypadków warto zachować ostrożność. Fakt, iż dobrze dogadujemy się z danym współpracownikiem, nie jest równoznaczny z przyjaźnią na długie lata. Pracownicy powinni potrafić stawiać wyraźne granice, które pozwolą cieszyć się przyjacielską atmosferą bez obaw o utratę profesjonalizmu.
Przeczytaj także: Materace 140×200 – jaki materac dla pary wybrać?