Jelita to bardzo ważny narząd w naszym organizmie. Warto wiedzieć, że do ich prawidłowego funkcjonowania, niezbędna jest odpowiednia flora bakteryjna. Odgrywa ona szczególną rolę, wspomagając układ pokarmowy czy immunologiczny. Niestety, czasem dochodzi do jej uszkodzenia. Jak ją odbudować i przywrócić do prawidłowego stanu? Sprawdź!

Mikroflora jelit – jaką pełni funkcję?

Mogliśmy nie zdawać sobie sprawy z tego, jak szczególne znaczenie dla naszego organizmu ma mikroflora jelit. Okazuje się, że ma znaczący wpływ na nasz układ pokarmowy oraz immunologiczny. Odpowiada za poprawę odporności, wspiera proces trawienia i sprzyja lepszemu wchłanianiu składników odżywczych. Co istotne, zapobiega powstawaniu stanów zapalnych. Jeśli jednak nie działa prawidłowo, odczuwamy to niezwykle dotkliwie.

Co szkodzi florze bakteryjnej jelit?

W jaki sposób odbudować florę bakteryjną jelit?Flora bakteryjna składa się z ogromnej liczby bakterii, które żyją w symbiozie z naszym organizmem. Dzięki temu możemy liczyć na wsparcie i pozytywne działanie. Niestety, my sami nie zawsze działamy w korzystny dla naszych jelit sposób. Robimy dużo rzeczy, które im szkodzą. Mowa między innymi o niezdrowej diecie, która w znaczny sposób przyczynia się do niedogodności ze strony jelit. Jedzenie dużej ilości przetworzonej żywności, niezwracanie uwagi na to, co się je, dostarczanie zbyt mało błonnika… Równie niekorzystne jest nadmierne spożywanie alkoholu i palenie papierosów. Duże szkody może wywołać też przechodzenie antybiotykoterapii lub chemioterapii. Niekorzystny wpływ ma również stres i choroby układu pokarmowego. Zaburzona flora bakteryjna objawia się między innymi wzdęciami, biegunkami czy gazami, może też prowadzić do upośledzenia wchłaniania witaminy A, K, D oraz E. Widzimy, że jest wiele czynników, które niekorzystnie oddziałują na stan flory bakteryjnej jelit. Powinniśmy zrobić wszystko, aby zminimalizować ich szkodliwe działanie. W wielu przypadkach mamy na to realny wpływ. Możemy na przykład postarać się ograniczyć poziom stresu w naszym życiu. Musimy mieć na uwadze, że szkodzi on nie tylko naszym jelitom, ale i całemu organizmowi. Warto zatem podjąć kroki, które pomogą nam się go pozbyć. Możemy zacząć od praktykowania medytacji i relaksacji, dzięki którym będziemy mogli się w końcu odprężyć i rozluźnić. Warto ponadto zainwestować w taki materac, który zagwarantuje nam komfortowy wypoczynek, a do tego zredukuje napięcie nagromadzone w mięśniach. To również przyczyni się do tego, że będziemy czuli się mniej spięci czy zaniepokojeni. Gdzie znaleźć taki model? Zacznijmy od wizyty w sklepie stacjonarnym Legnica, gdzie będziemy mogli sami przetestować interesujący nas materac! Będziemy mogli cieszyć się jeszcze wyższą wygodą, gdy połączymy go z łóżkiem kontynentalnym, które jest niezwykle eleganckie i efektowne!

Spożywanie probiotyków

Jeśli chcemy skutecznie poprawić stan flory bakteryjnej jelit, powinniśmy zadbać o to, aby w naszej diecie znalazły się probiotyki. Są to bakterie, które przeszły naturalny proces fermentacji i pozytywnie wpływają na nasz organizm. Znajdziemy wiele suplementów, które zawierają probiotyki. Najlepszym wyjściem będzie wybranie takiego produktu, który będzie zawierał kilka szczepów bakterii. Co więcej, dobrze, aby pamiętać o tym, by zażywać je bezpośrednio przed lub po posiłku. Stosowanie probiotyków jest niezwykle istotne szczególnie podczas antybiotykoterapii. Pomagają one przeciwdziałać szkodliwemu oddziaływaniu antybiotyków.

Jedzenie fermentowanej żywności

Probiotyki możemy dostarczać również w sposób naturalny, poprzez dietę. Wystarczy postawić na fermentowaną żywność. Co wchodzi w jej skład? Będą to przede wszystkim kiszonki – kiszona kapusta, ogórki czy rzodkiew. Oprócz tego świetnym źródłem probiotyków są produkty mleczne, czyli jogurty oraz kefiry. Co ciekawe, kombucha, czyli sfermentowana herbata popularna szczególnie latem, również zawiera dużą ilość probiotyków. Warto prowadzić te produkty do naszego jadłospisu, aby już w krótkim czasie zauważyć pozytywne efekty dla naszych jelit.

Ograniczenie nadmiaru cukru

Jak jeszcze możemy pomóc naszym jelitom? Postarajmy się ograniczyć ilość spożywanego przez nas cukru. Wynika to z tego, że cukier może potęgować ilość szkodliwych bakterii i grzybów, które się nim żywią. Jeśli jemy dużo słodkich produktów bogatych w węglowodany, sprawiamy, że wszystkie te niekorzystne mikroorganizmy zaczynają się szybciej rozwijać. W przypadku zaburzonej flory bakteryjnej znacznie lepszą i zdrowszą opcją niż słodkości okażą się owoce.

Odpowiednie nawodnienie

Nasz organizm w znacznej części składa się z wody. Nic dziwnego, że poziom nawodnienia może wpływać na nasze samopoczucie. To bardzo ważne, aby na co dzień wypijać co najmniej 2l wody. Jeśli nasza flora bakteryjna jest zaburzona, szczególnie powinniśmy o to zadbać. Woda jest bowiem niezbędna do jej odbudowy.

Zrezygnowanie z przetworzonej żywności

Wszyscy wiemy, że wysoko przetworzona żywność to nic dobrego. Mimo tego wciąż ją spożywamy. Jeśli jednak zależy nam na zdrowiu jelit, powinniśmy bezwzględnie z niej zrezygnować. Takie produkty nie dostarczają nam niezbędnych składników odżywczych. Są źródłem niezdrowych substancji, takich jak konserwanty, tłuszcze trans czy barwniki. Zwróćmy uwagę na to, aby wybierać te artykuły, które są nieprzetworzone. W ten sposób wpłyniemy pozytywnie nie tylko na nasze jelita, ale i cały organizm, co też przełoży się na nasze samopoczucie.

Jeśli flora bakteryjna jelit jest w odpowiednim stanie, zyskuje na tym nasz organizm na różnych płaszczyznach. Zaburzenie mikroflory prowadzi z kolei do różnych nieprzyjemnych dolegliwości. Możemy tego uniknąć, wspomagając ją na różne sposoby. Odpowiednie nawodnienie, spożywanie fermentowanej żywności czy probiotyków – to może znacznie pomóc!